ယခုအခ်ိန္တြင္ အဓိက အသုံးျပဳေနၾကသည့္ Pavement Type ၃ မ်ိဴ းရွိပါသည္။ ၄င္းတို ့မွာ
1) Flexible Pavement
2) Rigid or Concrete Pavement
3) Composite Pavement
1) Flexible Pavement
Flexible Pavement ကို ကတၱရာ (bitumen) ႏွင့္ ေက်ာက္စရစ္ (သို ့) ခြဲေက်ာက္ (granular material) တို.ျဖင္.တည္ေဆာက္ပါသည္။
Flexible Pavement ခင္းရာတြင္ အေပၚလွြာမ်ား (binder course and wearing or surface course) ေဆာက္လုပ္ရာတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း အဓိကအားျဖင့္ ၃ မ်ိဳးခြဲႏိုင္ပါသည္။
1.1. Hot Mix Asphalt (HMA) method - for general traffic
1.2. Cold Mix Asphalt (CMA) method - for light traffic
1.3. Penetration method - for light traffic
1.1. HMA ကို အမ်ားအားျဖင့္ Asphalt Concrete (AC) ဟု အသုံးမ်ားပါသည္။ ျမန္မာျပည္တြင္ ႏိုင္လြန္ကတၱရာဟု သုံးပါသည္။ HMA ကို central mixing plant တြင္ သဲ၊ေက်ာက္ စသည္တို့ကို သတ္မွတ္ေသာ အပူခ်ိန္ေရာက္သည္အထိ အပူေပးျပီး ကတၱရာျဖင့္ေရာေဖ်ာ္ကာ လမ္းခင္းမည့္ေနရာသို့ dump truck မ်ားျဖင့္ပို ့ေဆာင္ပါသည္။
ဤလမ္းခင္းနည္း၏ အေျခခံသေဘာမွာ surface course ေပၚသက္ေရာက္သည့္ ၀န္ကို AC surface course မွတဆင့္ ၀န္ထမ္းအား အဆင့္ဆင့္နည္းသြားသည့္ base course, subbase course, subgrade တို ့သို ့ ျဖန့္က်က္သက္ေရာက္ေစသည့္ နည္းျဖစ္ပါသည္။
1.2. Cold Mix Asphalt (CMA) မွာအသုံးနညိးသျဖင့္ ဤအခန္းတြင္ ခ်န္လွပ္ခဲ့ပါသည္။
စိတ္၀င္စားသူမ်ား လမ္းအမ်ိဳးအစားမ်ား - အပိုင္း (၂) - Cold Mix Asphalt (CMA) ႏွင္ ့ Warm Mix Asphalt (WMA), ေအာက္ပါ link တြင္ဖတ္ႏိုင္ပါသည္။
https://www.facebook.com/notes/san-nwe/လမ္းအမ်ိဳးအစားမ်ား-အပိုင္း-၂-cold-mix-asphalt-cma-ႏွင္-့-warm-mix-asphalt-wma/871234716272664
1.3. Penetration method ကို Asphalt Concrete (AC) မရႏိုင္ေသာ နယ္ျမိဳ ့မ်ားႏွင့္ ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ အသုံုးျပဳပါသည္။ ကတၱရာပံုးမ်ားကို အရည္ေပ်ာ္သည္အထိ အပူေပးျပီး ေက်ာက္တစ္လွည့္ ကတၱရာတစ္လွည့္ ခင္းသည့္နည္းျဖစ္ပါသည္။ Penetration method ႏွင့္ AC ၏အဓိက ကြာျခားခ်က္မွာ Penetration method တြင္ပါ၀င္ေသာ ကတၱရာမွာ structural strength မရွိဘဲ ေက်ာက္မ်ားကို တြဲထိန္းထားရန္အတြက္သာျဖစ္ပါသည္။
ဤလမ္းခင္းနည္း၏ အေျခခံသေဘာမွာ surface course ေပၚသက္ေရာက္သည့္ ၀န္ကို အရြယ္စုံ ခြဲေက်ာက္မ်ား အခ်င္းခ်င္း ခ်ိတ္ဆက္မွဳ (interlock of aggregate) ကရရွိသည့္ တည္ျငိမ္ခိုင္ခန့္မွဳမွတဆင့္ လမ္းေအာက္ခံလွြာ (base course) ေပၚသို ျဖန့္က်က္သက္ေရာက္ေစျပီး ခြဲေက်ာက္မ်ားေရြ ့လွ်ားမွဳကို ကတၱရာျဖင့္တြဲထိန္းထားသည့္နည္းျဖစ္ပါသည္။
ဤ ၃ မ်ိဳး၏ေဆာက္လုပ္ပုံ မ်ားကို အပိုင္း (၂) တြင္ဆက္လက္ ေဆြးေႏြးပါမည္။
2) Rigid or Concrete Pavement
Rigid pavement ကို ဘိလပ္ေျမ (Portland Cement) Concrete ျဖင့္တည္ေဆာက္ပါသည္။
Rigid pavement တြင္လည္း ဒီဇိုင္းအမ်ိဳးအမ်ိဳဒအစားေပၚမူတည္ျပီး ေအာက္ပါအတိုင္း ၄ မ်ိဳးထပ္မံခြဲျခားႏိုင္ပါသည္။
a. Continuously Reinforced Concrete Pavement (CRCP)
b. Concrete Pavement Contraction Design (CPCD)
c. Jointed Reinforced Concrete Pavement (JRCP)
d. Prestressed Concrete Pavement (PCP)
a. Continuously Reinforced Concrete Pavement (CRCP) CRCP အမ်ိဳးအစားမွာ joint မပါ၀င္ေသာ ဒီဇိုင္းျဖစ္ျပီး ခပ္စိတ္စိတ္ျဖစ္ေပၚေနေသာ ကန့္လန့္ျဖတ္ အက္ေၾကာင္းမ်ားမွာ CRCP ၏သိသာေသာလကၡဏာတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ဤအက္ေၾကာင္းမ်ားကိုအထဲတြင္ပါ၀င္သည့္သံေခ်ာင္းက ျမဲျမံစြာဆြဲထိန္းထားျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ၄င္းတို့ညီညာ(uniformly spaced) စြာျဖစ္ေပၚေနသမွ် စိုးရိမ္စရာမရွိပါ။ ေအာက္ပါပုံကို ၾကည့္ပါ။
b. Concrete Pavement Contraction Design (CPCD)
CPCD ဒီဖိုင္းတြင္ အက္ေၾကာင္းမ်ားကို contraction joint ကထိန္းထားျပီး dowel bar မွအပ သံေခ်ာင္းမပါ၀င္ပါ။ ေအာက္ပါပုံကို ၾကည့္ပါ။
c. Jointed Reinforced Concrete Pavement (JRCP)
JRCP ဒီဇိုင္းတြင္ contraction joint ႏွင့္ သံေခ်ာင္းမ်ားက အက္ေၾကာင္းမ်ားကိုထိန္းထားပါသည္။ ကန့္လတ္ျဖတ္ဆက္ေၾကာင္း (traverse joint spacing) က Concrete contraction design (CPCD) spacing ထက္ပိုရွည္ထားပါသည္။ ေအာက္ပါပုံကို ၾကည့္ပါ။
d. Prestressed Concrete Pavement (PCP)
PCP ဒီဇိုင္းမွာ က်ယ္ျပန့္စြာ အသံုးျပဳျခင္းမရွိေသးသျဖင့္ ခ်န္လွပ္ခဲ့ပါသည္။
3) Composite Pavement
Composite Pavement ကို အထက္ပါ Flexible Pavement ႏွင့္ Rigid Pavement ႏွစ္မ်ဳိးကိုေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ကြန္ကရိ ကိုေအာက္လြွာအျဖစ္ထားျပီး ကတၱရာကို အေပၚအလြွာအျဖစ္ခင္းပါသည္။ ဤနည္းမွာ ကြန္ကရိေအာက္လွြာက ခိုင္မာေသာ လမ္းေအာက္ခံ (road base) ကိုေပးျပီး ကတၱရာအေပၚလွြာက ေခ်ာမြတ္ ေတာင့္တင္းေသာ မ်က္ႏွာျပင္ (smooth and non-reflective surface) ကိုေပးႏိုင္သည့္အတြက္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ပါသည္။ သို ့ေသာ္ အလြန္ေစ်းၾကီးသျဖင့္ အသုံးနည္းပါသည္။
ထို ့ေၾကာင့္ ပထမ ၂ မ်ဳိး ( Flexible Pavement ႏွင့္ Rigid or Concrete Pavement) ကိုသာ ေဆြးေႏြးသြားပါမည္။
Rigid ႏွင့္ Flexible Pavement တို ့၏ အဓိက လကၡဏာမ်ား
1) Traffic Load distribution
အထက္ပါပံုတြင္ျပထားသည့္အတိုင္း Rigid Pavement မွာ အလြန္ခိုင္မာေတာင့္တင္းမွဳ (stiffness) ရွိသျဖင့္ အထက္မွသက္ေရာက္ေသာ ၀န္အားမွာ ပိုမိက်ယ္ျပန့္ေသာ လမ္းေအာက္ခံလြွာ ေပၚသို ့ျဖန့္က်က္က်ေရာက္သြားပါသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ အထက္မွသက္ေရာက္ေသာ ၀န္အား၏ အဓိကအပိုင္းအား slab ကိုယ္တိုင္ကထမ္းထားပါသည္။
Flexible pavement တြင္မူ အထက္မွသက္ေရာက္ေသာ ၀န္အားကို အေပၚမွ ကတၱရာအလွြာအပါအ၀င္ ေအာက္ခံအလွြာမ်ားက အဆင့္ဆင့္မ်ွေ၀ျပီးထမ္းၾကရပါသည္။
Rigid ႏွင့္ Flexible Pavement တို ့၏ အားသာခ်က္ ႏွင့္ အားနည္းခ်က္မ်ားကို ေအာက္ပါ link မွာဖတ္ႏိုင္ပါသည္။
https://www.facebook.com/notes/san-nwe/လမ္းအမ်ိဳးအစားမ်ား-အပိုင္း-၁-flexible-ႏွင့္-rigid-pavement-ႏွိုင္းယွဥ္ခ်က္မ်ား/869839276412208
Cold Mix Asphalt (CMA) ႏွင့္ Warm Mix Asphalt (WMA) Method အေၾကာင္း ကို ေအာက္ပါ link မွာဖတ္ႏိုင္ပါသည္။
https://www.facebook.com/notes/871234716272664/
***********************Refrences*****************************
1. Pavement Analysis and Design, 2nd Edition-Yang H. Huang, University of Kentucky
2. Pavement Design Guide, Texas Department of Transportation, Revised January 2011
3. Manual for Asphalt Pavement, Japan Road Association, 1989
1) Flexible Pavement
2) Rigid or Concrete Pavement
3) Composite Pavement
1) Flexible Pavement
Flexible Pavement ကို ကတၱရာ (bitumen) ႏွင့္ ေက်ာက္စရစ္ (သို ့) ခြဲေက်ာက္ (granular material) တို.ျဖင္.တည္ေဆာက္ပါသည္။
Flexible Pavement ခင္းရာတြင္ အေပၚလွြာမ်ား (binder course and wearing or surface course) ေဆာက္လုပ္ရာတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း အဓိကအားျဖင့္ ၃ မ်ိဳးခြဲႏိုင္ပါသည္။
1.1. Hot Mix Asphalt (HMA) method - for general traffic
1.2. Cold Mix Asphalt (CMA) method - for light traffic
1.3. Penetration method - for light traffic
1.1. HMA ကို အမ်ားအားျဖင့္ Asphalt Concrete (AC) ဟု အသုံးမ်ားပါသည္။ ျမန္မာျပည္တြင္ ႏိုင္လြန္ကတၱရာဟု သုံးပါသည္။ HMA ကို central mixing plant တြင္ သဲ၊ေက်ာက္ စသည္တို့ကို သတ္မွတ္ေသာ အပူခ်ိန္ေရာက္သည္အထိ အပူေပးျပီး ကတၱရာျဖင့္ေရာေဖ်ာ္ကာ လမ္းခင္းမည့္ေနရာသို့ dump truck မ်ားျဖင့္ပို ့ေဆာင္ပါသည္။
ဤလမ္းခင္းနည္း၏ အေျခခံသေဘာမွာ surface course ေပၚသက္ေရာက္သည့္ ၀န္ကို AC surface course မွတဆင့္ ၀န္ထမ္းအား အဆင့္ဆင့္နည္းသြားသည့္ base course, subbase course, subgrade တို ့သို ့ ျဖန့္က်က္သက္ေရာက္ေစသည့္ နည္းျဖစ္ပါသည္။
1.2. Cold Mix Asphalt (CMA) မွာအသုံးနညိးသျဖင့္ ဤအခန္းတြင္ ခ်န္လွပ္ခဲ့ပါသည္။
စိတ္၀င္စားသူမ်ား လမ္းအမ်ိဳးအစားမ်ား - အပိုင္း (၂) - Cold Mix Asphalt (CMA) ႏွင္ ့ Warm Mix Asphalt (WMA), ေအာက္ပါ link တြင္ဖတ္ႏိုင္ပါသည္။
https://www.facebook.com/notes/san-nwe/လမ္းအမ်ိဳးအစားမ်ား-အပိုင္း-၂-cold-mix-asphalt-cma-ႏွင္-့-warm-mix-asphalt-wma/871234716272664
1.3. Penetration method ကို Asphalt Concrete (AC) မရႏိုင္ေသာ နယ္ျမိဳ ့မ်ားႏွင့္ ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ အသုံုးျပဳပါသည္။ ကတၱရာပံုးမ်ားကို အရည္ေပ်ာ္သည္အထိ အပူေပးျပီး ေက်ာက္တစ္လွည့္ ကတၱရာတစ္လွည့္ ခင္းသည့္နည္းျဖစ္ပါသည္။ Penetration method ႏွင့္ AC ၏အဓိက ကြာျခားခ်က္မွာ Penetration method တြင္ပါ၀င္ေသာ ကတၱရာမွာ structural strength မရွိဘဲ ေက်ာက္မ်ားကို တြဲထိန္းထားရန္အတြက္သာျဖစ္ပါသည္။
ဤလမ္းခင္းနည္း၏ အေျခခံသေဘာမွာ surface course ေပၚသက္ေရာက္သည့္ ၀န္ကို အရြယ္စုံ ခြဲေက်ာက္မ်ား အခ်င္းခ်င္း ခ်ိတ္ဆက္မွဳ (interlock of aggregate) ကရရွိသည့္ တည္ျငိမ္ခိုင္ခန့္မွဳမွတဆင့္ လမ္းေအာက္ခံလွြာ (base course) ေပၚသို ျဖန့္က်က္သက္ေရာက္ေစျပီး ခြဲေက်ာက္မ်ားေရြ ့လွ်ားမွဳကို ကတၱရာျဖင့္တြဲထိန္းထားသည့္နည္းျဖစ္ပါသည္။
ဤ ၃ မ်ိဳး၏ေဆာက္လုပ္ပုံ မ်ားကို အပိုင္း (၂) တြင္ဆက္လက္ ေဆြးေႏြးပါမည္။
2) Rigid or Concrete Pavement
Rigid pavement ကို ဘိလပ္ေျမ (Portland Cement) Concrete ျဖင့္တည္ေဆာက္ပါသည္။
Rigid pavement တြင္လည္း ဒီဇိုင္းအမ်ိဳးအမ်ိဳဒအစားေပၚမူတည္ျပီး ေအာက္ပါအတိုင္း ၄ မ်ိဳးထပ္မံခြဲျခားႏိုင္ပါသည္။
a. Continuously Reinforced Concrete Pavement (CRCP)
b. Concrete Pavement Contraction Design (CPCD)
c. Jointed Reinforced Concrete Pavement (JRCP)
d. Prestressed Concrete Pavement (PCP)
a. Continuously Reinforced Concrete Pavement (CRCP) CRCP အမ်ိဳးအစားမွာ joint မပါ၀င္ေသာ ဒီဇိုင္းျဖစ္ျပီး ခပ္စိတ္စိတ္ျဖစ္ေပၚေနေသာ ကန့္လန့္ျဖတ္ အက္ေၾကာင္းမ်ားမွာ CRCP ၏သိသာေသာလကၡဏာတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ဤအက္ေၾကာင္းမ်ားကိုအထဲတြင္ပါ၀င္သည့္သံေခ်ာင္းက ျမဲျမံစြာဆြဲထိန္းထားျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ၄င္းတို့ညီညာ(uniformly spaced) စြာျဖစ္ေပၚေနသမွ် စိုးရိမ္စရာမရွိပါ။ ေအာက္ပါပုံကို ၾကည့္ပါ။
b. Concrete Pavement Contraction Design (CPCD)
CPCD ဒီဖိုင္းတြင္ အက္ေၾကာင္းမ်ားကို contraction joint ကထိန္းထားျပီး dowel bar မွအပ သံေခ်ာင္းမပါ၀င္ပါ။ ေအာက္ပါပုံကို ၾကည့္ပါ။
c. Jointed Reinforced Concrete Pavement (JRCP)
JRCP ဒီဇိုင္းတြင္ contraction joint ႏွင့္ သံေခ်ာင္းမ်ားက အက္ေၾကာင္းမ်ားကိုထိန္းထားပါသည္။ ကန့္လတ္ျဖတ္ဆက္ေၾကာင္း (traverse joint spacing) က Concrete contraction design (CPCD) spacing ထက္ပိုရွည္ထားပါသည္။ ေအာက္ပါပုံကို ၾကည့္ပါ။
d. Prestressed Concrete Pavement (PCP)
PCP ဒီဇိုင္းမွာ က်ယ္ျပန့္စြာ အသံုးျပဳျခင္းမရွိေသးသျဖင့္ ခ်န္လွပ္ခဲ့ပါသည္။
3) Composite Pavement
Composite Pavement ကို အထက္ပါ Flexible Pavement ႏွင့္ Rigid Pavement ႏွစ္မ်ဳိးကိုေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ကြန္ကရိ ကိုေအာက္လြွာအျဖစ္ထားျပီး ကတၱရာကို အေပၚအလြွာအျဖစ္ခင္းပါသည္။ ဤနည္းမွာ ကြန္ကရိေအာက္လွြာက ခိုင္မာေသာ လမ္းေအာက္ခံ (road base) ကိုေပးျပီး ကတၱရာအေပၚလွြာက ေခ်ာမြတ္ ေတာင့္တင္းေသာ မ်က္ႏွာျပင္ (smooth and non-reflective surface) ကိုေပးႏိုင္သည့္အတြက္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ပါသည္။ သို ့ေသာ္ အလြန္ေစ်းၾကီးသျဖင့္ အသုံးနည္းပါသည္။
ထို ့ေၾကာင့္ ပထမ ၂ မ်ဳိး ( Flexible Pavement ႏွင့္ Rigid or Concrete Pavement) ကိုသာ ေဆြးေႏြးသြားပါမည္။
Rigid ႏွင့္ Flexible Pavement တို ့၏ အဓိက လကၡဏာမ်ား
1) Traffic Load distribution
အထက္ပါပံုတြင္ျပထားသည့္အတိုင္း Rigid Pavement မွာ အလြန္ခိုင္မာေတာင့္တင္းမွဳ (stiffness) ရွိသျဖင့္ အထက္မွသက္ေရာက္ေသာ ၀န္အားမွာ ပိုမိက်ယ္ျပန့္ေသာ လမ္းေအာက္ခံလြွာ ေပၚသို ့ျဖန့္က်က္က်ေရာက္သြားပါသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ အထက္မွသက္ေရာက္ေသာ ၀န္အား၏ အဓိကအပိုင္းအား slab ကိုယ္တိုင္ကထမ္းထားပါသည္။
Flexible pavement တြင္မူ အထက္မွသက္ေရာက္ေသာ ၀န္အားကို အေပၚမွ ကတၱရာအလွြာအပါအ၀င္ ေအာက္ခံအလွြာမ်ားက အဆင့္ဆင့္မ်ွေ၀ျပီးထမ္းၾကရပါသည္။
Rigid ႏွင့္ Flexible Pavement တို ့၏ အားသာခ်က္ ႏွင့္ အားနည္းခ်က္မ်ားကို ေအာက္ပါ link မွာဖတ္ႏိုင္ပါသည္။
https://www.facebook.com/notes/san-nwe/လမ္းအမ်ိဳးအစားမ်ား-အပိုင္း-၁-flexible-ႏွင့္-rigid-pavement-ႏွိုင္းယွဥ္ခ်က္မ်ား/869839276412208
Cold Mix Asphalt (CMA) ႏွင့္ Warm Mix Asphalt (WMA) Method အေၾကာင္း ကို ေအာက္ပါ link မွာဖတ္ႏိုင္ပါသည္။
https://www.facebook.com/notes/871234716272664/
***********************Refrences*****************************
1. Pavement Analysis and Design, 2nd Edition-Yang H. Huang, University of Kentucky
2. Pavement Design Guide, Texas Department of Transportation, Revised January 2011
3. Manual for Asphalt Pavement, Japan Road Association, 1989
No comments:
Post a Comment